|

Ako médiá varia Vianoce

Ako médiá varia Vianoce - obrázok

Ani vy ešte nemáte nakúpené darčeky? Ešte stále ste si neboli po najvýhodnejší paušál, aby ste mohli blízkym posielať vianočné sms-ky? A čo pôžička? Veď zlaté Vianoce sú, podľa všetkého, už dávno tu!

O tom, že od októbra máme v televízii Vianoce sa už popísalo a povedalo toľko, že sme si už na to aj celkom zvykli. Podobne ako na veľkonočné vajíčka a kuriatka tesne po nich. Vo svojom článku vám nebudem sľubovať elektroniku zadarmo ani žiaden zlatý stavebný materiál. Dokonca nebudem médiá ani obviňovať, ani obhajovať.


S médiami a mediálnymi obsahmi sa stretávame každý deň, len čo otvoríme oči. Budík nás zobúdza známou skladbou, ktorej videoklip je jedným z mediálnych žánrov, raňajkujeme produkty, ktoré denne vídame v reklamách, cestou do práce či do školy míňame desiatky plagátov, reklamných tabúľ a billboardov. Nehovoriac o samotnej televízii, rádiu, novinách, časopisoch či fenoméne súčasnosti, internete. Odvšadiaľ sme atakovaní mediálnym vplyvom, či už priamym alebo nepriamym. Priamy vplyv som vám práve predstavila. Nepriamy sa často prejavuje napríklad pri sledovaní populárnych seriálov. Ak sa vám už stalo, že ste v konkrétnom seriáli videli hercov používať konkrétny produkt či spomenúť určitú službu len tak, akoby to mali napísané v scenári, v skutočnosti je to len jednoduchá reklama. Funguje to aj naopak. Tvorcovia reklám radi využívajú známe osobnosti na to, aby „posolstvo“, ktoré reklama ponúka, pôsobilo čo najdôveryhodnejšie.                                           

Tento rok sa mediálne Vianoce začali už 15.októbra skutočne originálnou opernou áriou druhého najväčšieho mobilného operátora. Niet sa čo čudovať, veď najväčší boj o zákazníkov sa začína stále pred Vianocami.  Aj keď, úprimne, po asi stodvadsiatom videní tejto reklamy máte pocit, že vám dotyčná spievajúca dáma čoskoro „vylezie“ dokonca aj z chladničky.

                                     
No, nejde ani tak o samotné reklamy, ako o zvláštny pocit, podobný pritlačeniu k múru, ktorý sa vynára po ich sledovaní. V okamihu, keď vám medzi spravodajskými blokmi televízia už po niekoľký raz „zaspieva“, že tu máme Vianoce, v hlave sa vám rozbliká „varovná kontrolka“, ktorá funguje podobne ako poznámkový blok. Odrazu si začnete v hlave vypočítavať, kedy sú vlastne Vianoce, čo všetko bude potrebné kúpiť a podobne. V danom okamihu nejako pozabudnete na to, že je ešte len začiatok novembra a podvedome sa stotožňujete s reklamou. Zdá sa, že presne o to ide všetkým firmám, propagujúcim produkty a služby. Prísť s ponukou ako prví, aby sa k nim zákazníci hrnuli s vidinou, že všetko budú mať vybavené v predstihu a vyhnú sa stresu. No v skutočnosti je to veľmi šikovná kamufláž, za ktorou sa neskrýva nič iné, ako túžba po zisku. A o to, v konečnom dôsledku, ide všetkým.

                                                 
Veľmi sa mi páčia reakcie ľudí, ktorí si na sociálnych sieťach vymieňajú dojmy z reklám všeobecne, či už ide o domáce alebo zahraničné. Niektorým sa páčia, iní ich kritizujú, závisí to najmä od vkusu spotrebiteľa a sympatií, ktoré v ňom vyvoláva konkrétna firma, produkt či služba. A je to správne, pretože aj my sme tvorcovia mediálnych obsahov, hoci si to často neuvedomujeme. V podvedomí sa s nimi buď stotožňujeme, alebo ich úplne ignorujeme. Najlepšou cestou je však výber medzi množstvom, ktoré máme k dispozícii.
Je podstatné médiá prijímať, ale zároveň si z nich vybrať len to, čo považujeme za podstatné. To, že sa „mediálne Vianoce“ už dávno začali, predsa neznamená, že zajtra je 24. december. Práve týmto spôsobom sa nám často zdá, že čas beží čoraz rýchlejšie a my nevieme, kam skôr skočiť. Doslova.    

                                                                                                   
Keďže sa médiám aktívne venujem, osobne som si na mesiac november vyhlásila takzvané „predvianočné moratórium“. To v praxi znamená, že aj keď sa pôsobeniu reklám nijako nevyhnem, registrujem ich, no nijako bližšie sa nimi nezaoberám.
Neriešim, čo ponúkajú ani ich cielene nevyhľadávam. Len jednoducho nechám tridsaťsekundový spot dohrať a dospievať a nesústreďujem sa naň.
A v čom mi to pomôže? No, minimálne v tom, že budem žiť v prítomnosti a nie duchom kdesi medzi regálmi vo vianočne naladených hypermarketoch. Priestor na vianočnú prípravu si nechávam na 30.november, ktorým sa začína adventné obdobie.  

Zapálením prvej adventnej sviečky odštartujem tohtoročnú vianočnú prípravu spolu so želaním, aby marketingový ošiaľ neubral z vianočnej atmosféry ani štipku a aby ľudia nezabúdali, že tie pravé Vianoce sú v ich srdciach a nie v nákupných vozíkoch.


Elly
Foto: pbs.twimg.com

 

 



Ohodnotiť článok:
Komentáre (0)
Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa prosím prihláste.