|

Oheň na škole časť.2

Oheň na škole časť.2 - obrázok

Pokračovanie

Kapitola 10. Veľky biznis zo školy


Asi ani nebudete prekvapení, ale aj zo škôl sa stal celkom výhodný biznis.
Napíšem vám pár vecí o ktorých viem, a to je podľa mňa len malé zrnko z toho všetkého, ako si robia zo školy slušný spôsob zárobku.
Už len keď dávate prihlášku do škôl, musíte poslať peniaze, aby ste boli len evidovaní. Vraj na nejaké poštovné a papierovačky, ale koho tým chcú oklamať, pár papierov predsa nemôže stáť také peniaze. Keď sa dostanete do školy, tak opäť musíte dať peniaze, asi zase na nejaké evidencie, papierovačky a podobne. Od štátu dostanú na každého študenta dosť veľké dotácie, ktoré by mali slúžiť na skvalitnenie štúdia v škole. Každý rok musíte dávať peniaze na začiatku semestra, ako zápisné a konečné ročníky musia dávať viac peňazí za ukončenie štúdia. Keď nedokončíte ročník, alebo ho musíte opakovať, musíte zaplatiť veľmi vysokú sumu, aby ste mohli ísť ďalej na budúci rok. Potrebujete sa vzdelávať , tak potrebujete skriptá a iné knihy,
ktoré tiež nie sú najlacnejšie. Všetko sa teraz musí robiť na počítači, takže potrebujete notebook, alebo osobný počítač.
Tí, ktorí chcú študovať, majú svoje trvalé bydlisko mimo univerzity a bývajú ďaleko na
dochádzanie z domu, musia sa ubytovať na internátoch. Tam je potrebné platiť za každý mesiac tiež veľmi vysoké sumy. Študenti musia tiež dochádzať do internátov a platiť si dopravu. Ďalej, keď žijete na internáte, potrebujete si platiť stravu a podobne. A ďalšie výdavky spojené s tým, keď chcete chodiť na vysokú školu. No a teraz si to skúste všetko spočítať za všetky roky, ktoré ste strávili v školách a vyjde vám tak obrovská suma, až vám vyrazí dych.
Školy sprostredkujú niektorým menšie pôžičky, ale to zahrnie len strašne malé pokrytie týchto nákladov. Tieto pôžičky sú nastavené tak, že ich budete splácať až vtedy, keď skončíte školu a musíte mať potom príjem, aby ste ich mohli splácať . A v momentálnej dobe, keď sa kríza na Slovensku ale aj vo svete prehlbuje, tak nie je jednoduché nájsť si zamestnanie, alebo iný príjem na splácanie pôžičiek.
Myslíte si ,že tieto peniaze idú naozaj do skvalitnenia škôl ? Urobte si o tomto vlastnú mienku.
Ja o tom dosť pochybujem. Skúste si prečítať týchto pár ďalších príbehov a myslím, že na tom budete podobne ako ja.
Trávil som veľa času v kabinetoch, kde som písal písomky a podobne. Nedávno som bol v kabinete, kde som si vypočul rozhovor jedných nemenovaných pedagógov. Chystali sa do neďalekého štátu na pracovnú zahraničnú cestu. A kolegyňa hovorí: „ Počuj, máme už objednané tie letenky ? A teraz, ako pôjdeme z letiska? Nepôjdeme predsa autobusom, zoberieme si taxík. A povedala sumu, ktorá ma až zaskočila. Dokonca nebola spokojná s tým, že Rumuni majú hotel, ktorý má o jednu hviezdičku viac, ako oni. Na takéto zahraničné cesty chodia dosť často a čím vyššie je postavenie na škole, tým častejšie. Len dúfam ,že takto nemrhajú peniazmi všetci, ale verím, že sa nájdu aj na mojej bývalej škole ľudia, ktorí si toto všetko uvedomujú a snažia sa šetriť. Keď niektorí z veľkých profesorov, alebo vedenia mali nejaký sviatok, alebo inú udalosť, ktorú bolo treba osláviť, nakúpilo sa všetko. A čo myslíte, robia si zbierky na výdavky spojené s oslavami ? Chlebíčky, alkohol a podobne ...alebo
momentálne teraz, keď sú štátnice, tak každý študent musí dať 20 eur, aby sa pre pár profesorov zaplatil obed, alkohol a podobné veci.
Raz som si v kabinete tiež vypočul zaujímavý rozhovor, ako dotyčný hovorí : „Dobre napíšte to na tú položku , a zvyšok niekam zaúčtujeme.“ Neviem o čo sa jednalo, ale tiež ma to celkom zaskočilo. Myslím, že sa hlavne vedenie po materiálnej stránke nemá vôbec zle. Tiež ma zaujalo prepojenie niektorých politikov na školu a na celú univerzitu.
Myslíte si, že je to všetko len náhoda ? Ja si to teda určite nemyslím. Myslíte si ,že tieto peniaze idú naozaj do skvalitnenia škôl a podobne ? Urobte si opäť vlastnú mienku.

 


Kapitola 11. Internát 


V tejto kapitole vám popíšem môj internát, na ktorom som žil päť rokov.
Izby vyzerajú asi tak ako pred dvadsiatimi rokmi. Za tú dobu sa toho veľa nezmenilo.
Nezmenili sa tam staré postele, ktoré sa skoro každý rok rozpadávajú, to isté je aj so starými skriňami a ostatným nábytkom. Doteraz tam boli, a ešte na veľa izbách aj sú staré, pomaly tiež sa rozpadávajúce balkónové steny. Posledné roky niektoré vymenili, asi preto, lebo niektoré už boli skoro zhnité. Steny sú popraskané, v niektorých už sú aj diery, tapety úplne staré, roztrhané a tak ďalej. Výťahy na internátoch sú také staré a „spoľahlivé“, že skoro každý týždeň niektorý z nich nejde, a mne sa podarilo za tých pár rokov niekoľkokrát sa v nich zaseknúť. Dalo by sa toho ešte veľa o týchto nedostatkoch porozprávať , ale to najlepšie vedia študenti a pracovníci
internátu. Ja som sa síce s tým uspokojil, ale stále mi vŕtalo v hlave, prečo, keď platíme také veľké peniaze za internáty, nemáme aspoň niektoré veci vymenené, aspoň tie, ktoré už sú tam fakt veľmi dlhú dobu. Keď som odchádzal z internátu, tak som sa to všetko dozvedel. Všetky peniaze, ktoré sa zarobia, idú na univerzitu do iného mesta. Ale z univerzity sa z týchto peňazí vráti len veľmi malá časť. Otázka je, kam tie peniaze potom idú ? Kto má na starosti ich prerozdeľovanie ? Prečo za tie roky, čo existuje internát, sa nevymenili veci, ktoré sú už v hroznom stave ?
Myslím, že je to niečo podobné ako v škole, ale však v podstate to tiež patrí do školského systému, takže opäť sa niekto obohatil a nejde to tam, kam by to malo ísť, teda študentom.

 


Kapitola 12. Mimoškolské aktivity


Študenti potrebujú aj iné aktivity, ako stále študovať. Poviem, aké aktivity pre nás pripravila škola.
Za internátom je futbalové ihrisko, dve betónové, a ihrisko na volejbal, tenis a podobné športy. Lenže keby ste sa tam prišli pozrieť, tak by ste vôbec nespoznali, že toto bol kedysi športový areál. Prvý rok, ako som prišiel na internát, tak som neveril vlastným očiam. Futbalové ihrisko
bolo poorané. Povedal som si, to tam akože chcú sadiť zemiaky, alebo niečo iné ? Až keď som odchádzal posledný deň z internátu, tak som sa dozvedel, že ten , kto to ihrisko pooral, bol tajomník fakulty Mačka. Tým akože čo chcelo vedenie fakulty dokázať? To poorali preto, aby sme si nemohli ani zahrať futbal? Teraz tam je asi polmetrová tráva. Volejbalové ihrisko by ste ani nespoznali, že sa tu kedysi mohlo niečo hrať, trávy je tam tiež požehnane. Jediné čo je použiteľné, tak je betón, ale tam tiež už každú jar rastie tráva . A tento celý areál je oplotený
hrdzavým plotom, ktorý sa už tiež pomaly rozpadá. Minulý rok dokonca tento areál zavreli a my sme si nemohli ísť ani na ten kúsok betónu zahrať futbal a podobne. To sa už fakt ani nedá nazvať ani športový areál. Takto podporuje škola športové aktivity ? Tým, že poorú futbalové ihrisko a nielenže sa o ten areál nestarajú, ale dokonca ho radšej zavrú?
Skoro na každej škole je nejaký klub, kde sa môžu študenti stretávať a baviť sa. U nás to bol V – klub, lenže predstavte si, minulý rok nám ho zavreli. V tomto klube sa nielenže uskutočňovali študentské diskotéky, ale aj rôzne koncerty, spoločenské akcie, chodili tam rôzne tanečné, športové, hudobné, ale aj iné krúžky a skupiny. Bol to v podstate jeden z mála priestorov v meste, kde sa diali podujatia rôzneho druhu a tento V – klub bol veľmi obľúbený nielen medzi
študentmi, ale aj inými ľuďmi z okolia. Klub sa nachádzal v areáli internátu, takže sme nemuseli chodiť ďaleko trošku sa pobaviť a odreagovať od školy.
Predstavte si, že úplne náhodou prichádzali pravidelné sťažnosti od jedného profesora, ktorého vyhodili z našej školy. Vraj študenti robili hluk a rušili nočný kľud. Odhlučnili sa priestory, kde zvykla hrať hudba, ale im to stále asi nestačilo. Bývalý profesor, ktorý býva neďaleko školy, sa opäť pravidelne sťažoval , a tak pokračovali pravidelné návštevy policajtov do klubu kvôli rušeniu nočného kľudu. Myslím, že už niektorým policajtom aj bolo trápne chodiť tam tak často, keď sami videli, že sa tam študenti zabávajú a nič strašné sa tam nedeje. No a čo
urobilo vedenie? Pravdaže zatvorili klub z odôvodnením, že je zatvorený pretože sa tam bude konať výučba. Doteraz tam však nič nie je. Výsledkom je, že študentské akcie, ako boli plesy, imatrikulácie, žezlovice a podobne sa konajú inde, musia sa prenajímať iné priestory, ktoré pravdaže zaplatia študenti. Takže keď sa chceme zabaviť, tak si musíme zaplatiť priestory. Načo využívať tie, ktoré sú prázdne a sú zadarmo?

 


Kapitola 13 Dnešný školský systém


Čo si myslite, prečo štát tak veľmi podporuje tento dnešný školský systém? Prepojenie vysokých škôl a politikov je nespochybniteľné a politici sú zase prepojení s inými finančnými a podobnými skupinami. Dúfam, že sa niektorí spamätajú a prestanú myslieť na svoje vrecká, ale budú chcieť skutočne ľudom pomáhať.
Už od základnej školy vás zaškatuľkujú podľa vášho prospechu , že kam môžete ísť na strednú školu, a kam ísť nemôžete . Keď máte zlý prospech tak hovoria nič z vás nebude, nič nedosiahnete. Nechápem, ako môžu už na základnej škole podľa prospechu vedieť, že či budete v živote mať úspech alebo ho mať nebudete.
Sú aj také prípady, že žiak sa učiť nemohol, mal zdravotné problémy, zasadol si na neho nejaký učiteľ, do toho prišli rodinne problémy a podobne a vymeškával hodiny a zhoršil si tým prospech. A povedzme si pravdu, kto sa rád učil, keď bol ešte viac menej dieťa ? Prvých pár rokov ešte ani deti nemajú predstavu, že čo by chceli v živote robiť. Až v posledných ročníkoch si niektorí vyberajú svoje budúce povolanie. Ale väčšina z nich ešte nemá ani predstavu čo by chceli v budúcnosti robiť. Tak to bolo napríklad aj v mojom prípade. Ale v deviatom ročníku príde rozhodovanie kam na strednú školu. Stredné školy si dajú také podmienky ako priemer známok, talentové skúšky, prijímačky, ktoré aj tak väčšinou nemajú viac menej nič spoločné s
daným odborom, ktorý sa na škole študuje. Takže spravia také podmienky, že ste radi, keď sa dostanete vôbec na nejakú strednú školu, aj keď vás ta škola nebude vôbec baviť. Na strednej škole je to dosť podobné ako na základnej, ale tam už začínate rozmýšľať, čo by ste v skutočnosti chceli v budúcnosti robiť. Ale opäť ste ovplyvnení tým, že študujete na škole, na ktorú ste sa dostali zo základnej školy. Ak po strednej škole už nechcete isť na vysokú školu, tak si hľadáte prácu podľa zamerania školy, ktorú ste študovali. Keby ste však chceli ísť niekam inam, tak vám povedia: nemáte na to kvalifikáciu. Tí, ktorí chcú ísť študovať na vysokú školu, musia mať maturitu. A keď nie ste na takej strednej škole, tak si musíte robiť nadstavbu. Keď už mate nejakú predstavu , čo by ste chceli v živote robiť . Či je to vysoká škola alebo niečo
iné, tak vám opäť povedia tak si nájdi niečo čo ste vyštudovali! Na vysokých školách je opäť podobný systém ako na stredných: opäť prijímacie skúšky, testy, talentovky a podobne. A opäť ste radi, že ste sa vôbec na nejakú vysokú školu dostali. Opäť to síce asi nie je vysoká, na ktorú ste chceli ísť, ale hlavne, že bude titul. No a úroveň vzdelania vysokých škôl môžete sami posúdiť z môjho príbehu . Veľa ľudí ide na vysoké školy kvôli tomu, aby mali titul a potom predpokladajú, že im titul zaručí lepšie zamestnanie. Keď náhodou skončíte vysokú školu, čo sa mne nepodarilo, pretože ma vyhodili posledný týždeň v poslednom ročníku, tak si väčšinou hľadáte pracú, ktorú tak skoro nenájdete, pretože momentálne stúpa nezamestnanosť a podniky vôbec nechcú absolventov vysokých škôl bez praxe a praktických vedomostí zamestnať . A keď aj prácu náhodou dostanete , tak opäť to vo väčšine prípadov bude práca, ktorú ste nikdy nechceli robiť a potom ju nenávidíte. Skúste si spočítať, koľko peňazí ste dali na tento školský systém - a teraz si povedzte, aký je výsledok ? Výsledkom je obrovský počet nespokojných zamestnancov, ktorí sa boja o svoje miesta, a čim
ďalej viacej nezamestnaných ľudí.
Tak toto všetko ponúka náš školský systém, ktorý rozhoduje už na základnej skole o vašej budúcnosti akým smerom sa budete uberať. Skutočne chcete, aby takto o vás rozhodovali iní ľudia, ktorí vidia väčšinou len svoje vlastné ciele ?
Myslím si, že každý by mal robiť v živote to, čo chce a čo ho baví, a nie aby o jeho budúcnosti rozhodoval niekto iný.

 


Záver


Som presvedčený, že podobné príbehy sa udiali, ale ešte aj dejú na viacerých školách, a nie len na mojej bývalej, ale aj inde na Slovensku a vo svete. Toto bol môj príbeh a môžete si ho overiť, keď budete chcieť. Myslíte si, že toto vzdelanie, ktoré nám ponúkajú, skutočne stojí za tie nervy, stres, peniaze a hlavne čas, ktorý strávime na škole ? Každému by malo záležať na tom, aké vzdelanie budeme mať aj v budúcnosti. Malo by záležať hlavne študentom, pretože ide o ich budúcnosť a oni si vyberajú, čo chcú v živote robiť. Rodičia by mali vedieť, a niektorí určite aj tušia, čo sa deje na školách. Ako im ničia nervy a kam idú peniaze, ktoré dávajú svojim deťom, aby mohli študovať a mať sa v budúcnosti lepšie. Aj podnikateľom by malo záležať na tom, aké vzdelanie dostávajú ich budúci zamestnanci, pretože bez kvalitných
zamestnancov nedokáže byť ani podnik úspešný. Momentálne je dosť ťažká doba, keď ľudia nemajú prácu, väčšina podnikov bojuje s existenčnými problémami, lenže nič sa nevyrieši, keď sa na to budeme len nečinne pozerať. Podľa mňa je potrebné začať od zmeny školského systému, a to od základných až po vysoké školy. Chamtivosť, sebeckosť , nadradenosť, a túžba po moci niektorých ľudí, ktorých je viac než dosť, dokonca aj v školstve, ktoré je prepojené aj
s inými vysokopostavenými ľuďmi, je už obrovská a ja sa už nato nemôžem pozerať, neviem ako vy. Preto som napísal tento príbeh a dúfam, že ľudia dostanú odvahu a budú tiež preto niečo robiť, aby sa postupne menili veci k lepšiemu. Tiež dúfam, že niektorí vysokopostavení ľudia si začnú uvedomovať túto situáciu a začnú robiť niečo preto, aby konečne nastala pozitívna zmena. Zmena k lepšiemu.



Ohodnotiť článok:
Komentáre (3)
Fire2212
26. August 2012 | 10:08
http://uloz.to/xDzwXWM/fire-at-school-ohen-na-skole-mluvene-slovo-cz-mp3-rar
Fire2212
26. August 2012 | 10:08
http://www.zivotpo.sk/clanky/clanok/34056/ohen-na-skole/
Fire2212
08. Október 2012 | 10:50
Link na youtube http://www.youtube.com/watch?v=S7xM9EMM7Ec
Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa prosím prihláste.