|

Kupujete disky? Pozor na správne rozmery.

Kupujete disky? Pozor na správne rozmery. - obrázok

Krásne hliníkové disky dokážu vdýchnuť autu úplne iný rozmer. Treba si však uvedomiť, že okrem estetického hľadiska, by disky mali plniť predovšetkým funkčnú stránku jazdy. Pri ich výbere preto treba dbať na to, aby spĺňali správne rozmery. Vyznáte sa v nich?

Správny rozmer hliníkových diskov je dôležitý predovšetkým z hľadiska kompatibility s pneumatikou. Výberom disku so správnym rozmerom sa vyhnete pokute a problémom pri obúvaní či následných reklamáciách. Aké sú teda najdôležitejšie údaje na diskoch?

Každý disk má na sebe označenie, ktoré môže vypadať napríklad nasledovne: 8J x 17" 4/100 ET30.

Prvé číslo označuje šírku disku v palcoch. Písmeno ukazuje tvar zahnutia okraja ráfiku. Zväčša je vždy označený písmenom J, preto sa sem tam ani neuvádza. Priemer disku označuje číslo 17, ktoré sa tiež uvádza v palcoch.

Pomer 4/100 označuje počet montážnych dier v disku a ich rozteč v milimetroch. Toto číslo môže byť doplnené o údaj o priemere stredového otvoru, napríklad 57,1.

Označenie ET, teda tzv „zális“, nemá až takú dôležitosť ako predchádzajúce údaje, no môže výrazne ovplyvniť vzhľad diskov na vozidle. Ide o vzdialenosť dosadacej plochy disku, od od osy označujúcej stred šírky disku. Ľudskou rečou povedané, hodnoda ET uvádza, ako „hlboko“ bude disk do blatníka vsunutý. ET môže mať plusovú i mínusovú hodnotu, ktorá je vyjadrená v milimetroch. Plusová hodnota ET (napr. ET 55) znamená, že disk bude skrytý hlboko do blatníku. Negatívna hodnota ET (napr. ET-30) znamená, že disk bude vytŕčať z blatníka von.

V prípade, že ste sa rozhodli dať na vaše auto disky s iným rozmerom pneumatík, pripravte sa na to, že si za to mierne priplatíte. Zakúpené disky totiž musia mať ku legálnemu zápisu do technického preukazu aj tzv. TÜV certifikát.

S diskami musíte navštíviť aj pracovisko STK, kde vám disky skontrolujú. Následne musíte s posudkom z STK (a TUV certifikátom) navštíviť dopravný inšpektorát, kde vám vydajú povolenie na zápis do technického preukazu. Na záver musíte tým pádom požiadať o vydanie nového technického preukazu. Celý proces vás vyjde na asi 80€ (vrátane kolkov a poplatkov na STK).

 

 



Ohodnotiť článok:
Komentáre (0)
Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa prosím prihláste.